Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Surah Tentang Aqidah (Ayat Al-Quran Berkaitan dengan Aqidah)

Keywords: Surah Tentang Aqidah | Surah Berkaitan dengan Aqidah | Ayat Berkaitan dengan Aqidah | Islam Malaysia |

Laman ini memuatkan kandungan yang memberi tumpuan kepada "Surah yang Berkaitan dengan Aqidah". Kandungan laman ini merangkumi teks dalam bahasa Arab berserta terjemahannya, yang memberikan kemudahan kepada individu yang ingin merujuk kepada sumber asas dalam membina dan mengutarakan hujah-hujah berasaskan Al-Quran.

IslamMalaysia.Com berperanan sebagai medium yang mempersembahkan pelbagai tema dan informasi berkaitan dengan Surah-Surah di dalam Al-Quran. Tujuan utama laman ini ialah untuk menjadi panduan praktikal yang merangkumi aspek amalan, pemikiran, dakwah, dan bidang lain yang berkaitan dengan Islam. Ini adalah sumber yang berharga bagi individu yang ingin mendalami ajaran Al-Quran dan mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari.

Sebelum menyelongkar keseluruhan isi kandungan tulisan ini, para pembaca juga diberikan pilihan untuk merujuk kepada bahagian "Isi Kandungan". Ini memberi mereka gambaran keseluruhan mengenai pokok-pokok perbincangan yang akan dijelaskan dalam tulisan tersebut. Dengan cara ini, pembaca dapat membuat perancangan bacaan yang lebih sistematik dan efektif, serta memahami konteks tulisan sebelum merespon secara mendalam.

Surah Tentang Aqidah (Ayat Berkaitan dengan Aqidah)

Surah Al-Ikhlas: 1-4


قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ ١

ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ ٢

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ٣

وَلَمْ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدٌۢ ٤

[1] Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; [2] "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; [3] "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; [4] "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".

Surah Al-Baqarah: 163


وَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌۭ وَٰحِدٌۭ ۖ لَّآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ

Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Surah Al-Jumu’ah: 2-3


هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلْأُمِّيِّـۧنَ رَسُولًۭا مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَـٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَـٰلٍۢ مُّبِينٍۢ ٢

وَءَاخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا۟ بِهِمْ ۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ ٣

[2]Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.[3]Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka, yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi mereka; dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Surah Al-Maidah: 8


يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ كُونُوا۟ قَوَّٰمِينَ لِلَّهِ شُهَدَآءَ بِٱلْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَـَٔانُ قَوْمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعْدِلُوا۟ ۚ ٱعْدِلُوا۟ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرٌۢ بِمَا تَعْمَلُونَ


Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Penutup

Oleh itu, melalui laman ini, kita dapat meraih pemahaman mengenai Surah-Surah yang berkaitan dengan Aqidah dalam Al-Quran. Kehadiran maklumat ini diharapkan dapat memberikan manfaat yang besar dalam memperluas pemahaman kita.

 

 

Surah Tentang Bisnes (Perniagaan)

Surah Tentang Bersyukur

Surah Tentang Berpikir Kritis

 

Surah Tentang Berbakti Kepada Orang Tua (Birrul Walidain) 

Surah Tentang Aurat

Surah Tentang Asmaul Husana 

Surah Tentang Aqidah 

Surah Tentang Anak Yatim

Surah Tentang Alam Sekitar

Surah Tentang Akhlak 

close