Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Surah Tentang Bisnes (Perniagaan) (Ayat Al Quran Berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan))

Keywords:  Surah Tentang Bisnes (Perniagaan) | Surah Berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan) | Ayat Berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan) | Islam Malaysia |

Laman ini memuatkan kandungan yang memberi tumpuan kepada "Surah yang Berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan)". Kandungan laman ini merangkumi teks dalam bahasa Arab berserta terjemahannya, yang memberikan kemudahan kepada individu yang ingin merujuk kepada sumber asas dalam membina dan mengutarakan hujah-hujah berasaskan Al-Quran.

IslamMalaysia.Com berperanan sebagai medium yang mempersembahkan pelbagai tema dan informasi berkaitan dengan Surah-Surah di dalam Al-Quran. Tujuan utama laman ini ialah untuk menjadi panduan praktikal yang merangkumi aspek amalan, pemikiran, dakwah, dan bidang lain yang berkaitan dengan Islam. Ini adalah sumber yang berharga bagi individu yang ingin mendalami ajaran Al-Quran dan mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari.

Sebelum menyelongkar keseluruhan isi kandungan tulisan ini, para pembaca juga diberikan pilihan untuk merujuk kepada bahagian "Isi Kandungan". Ini memberi mereka gambaran keseluruhan mengenai pokok-pokok perbincangan yang akan dijelaskan dalam tulisan tersebut. Dengan cara ini, pembaca dapat membuat perancangan bacaan yang lebih sistematik dan efektif, serta memahami konteks tulisan sebelum merespon secara mendalam.

Surah Tentang Bisnes (Perniagaan) (Ayat Berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan))

Surah Al-Baqarah: 188

وَلَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَـٰطِلِ وَتُدْلُوا۟ بِهَآ إِلَى ٱلْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا۟ فَرِيقًۭا مِّنْ أَمْوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).  

Baca: Ayat Al Quran Berkaitan dengan Bersyukur

Surah Al-Baqarah: 254

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَنفِقُوا۟ مِمَّا رَزَقْنَـٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ يَوْمٌۭ لَّا بَيْعٌۭ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌۭ وَلَا شَفَـٰعَةٌۭ ۗ وَٱلْكَـٰفِرُونَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.  

Surah Al-Baqarah: 275

ٱلَّذِينَ يَأْكُلُونَ ٱلرِّبَوٰا۟ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ ٱلَّذِى يَتَخَبَّطُهُ ٱلشَّيْطَـٰنُ مِنَ ٱلْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوٓا۟ إِنَّمَا ٱلْبَيْعُ مِثْلُ ٱلرِّبَوٰا۟ ۗ وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلْبَيْعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰا۟ ۚ فَمَن جَآءَهُۥ مَوْعِظَةٌۭ مِّن رَّبِّهِۦ فَٱنتَهَىٰ فَلَهُۥ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُۥٓ إِلَى ٱللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ أَصْحَـٰبُ ٱلنَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَـٰلِدُونَ

Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.  

Baca: Ayat Berkaitan dengan Berbakti Kepada Orang Tua (Birrul Walidain)

Surah At-Taubah: 111

وَعَنَتِ ٱلْوُجُوهُ لِلْحَىِّ ٱلْقَيُّومِ ۖ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًۭا

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.  

Surah An-Nisaa’: 29

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَـٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَـٰرَةً عَن تَرَاضٍۢ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًۭا

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.  

Penutup
Oleh itu, melalui laman ini, kita dapat meraih pemahaman mengenai Surah-Surah yang berkaitan dengan Bisnes (Perniagaan) dalam Al-Quran. Kehadiran maklumat ini diharapkan dapat memberikan manfaat yang besar dalam memperluas pemahaman kita.


Surah Tentang Bisnes (Perniagaan)

Surah Tentang Bersyukur

Surah Tentang Berpikir Kritis

 

Surah Tentang Berbakti Kepada Orang Tua (Birrul Walidain) 

Surah Tentang Aurat

Surah Tentang Asmaul Husana 

Surah Tentang Aqidah 

Surah Tentang Anak Yatim

Surah Tentang Alam Sekitar

Surah Tentang Akhlak 

close