Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Surah Tentang Bersyukur (Ayat Al Quran Berkaitan dengan Bersyukur)

Keywords:  Surah Tentang Bersyukur | Surah Berkaitan dengan Syukur | Ayat Berkaitan dengan Bersyukur | Islam Malaysia |

Laman ini memuatkan kandungan yang memberi tumpuan kepada "Surah yang Berkaitan dengan Bersyukur". Kandungan laman ini merangkumi teks dalam bahasa Arab berserta terjemahannya, yang memberikan kemudahan kepada individu yang ingin merujuk kepada sumber asas dalam membina dan mengutarakan hujah-hujah berasaskan Al-Quran.

IslamMalaysia.Com berperanan sebagai medium yang mempersembahkan pelbagai tema dan informasi berkaitan dengan Surah-Surah di dalam Al-Quran. Tujuan utama laman ini ialah untuk menjadi panduan praktikal yang merangkumi aspek amalan, pemikiran, dakwah, dan bidang lain yang berkaitan dengan Islam. Ini adalah sumber yang berharga bagi individu yang ingin mendalami ajaran Al-Quran dan mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari.

Sebelum menyelongkar keseluruhan isi kandungan tulisan ini, para pembaca juga diberikan pilihan untuk merujuk kepada bahagian "Isi Kandungan". Ini memberi mereka gambaran keseluruhan mengenai pokok-pokok perbincangan yang akan dijelaskan dalam tulisan tersebut. Dengan cara ini, pembaca dapat membuat perancangan bacaan yang lebih sistematik dan efektif, serta memahami konteks tulisan sebelum merespon secara mendalam.

Surah Tentang Bersyukur (Ayat Berkaitan dengan Bersyukur)

Surah Ibrahim: 7

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌۭ

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".  

Surah Al Baqarah: 152

فَٱذْكُرُونِىٓ أَذْكُرْكُمْ وَٱشْكُرُوا۟ لِى وَلَا تَكْفُرُونِ

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).  

Surah Al Qasas: 73

وَمِن رَّحْمَتِهِۦ جَعَلَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا۟ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا۟ مِن فَضْلِهِۦ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 

Dan di antara rahmat pemberianNya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur.  

Surah Luqman: 12

وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا لُقْمَـٰنَ ٱلْحِكْمَةَ أَنِ ٱشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِۦ ۖ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌۭ 

Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.  

Penutup

Oleh itu, melalui laman ini, kita dapat meraih pemahaman mengenai Surah-Surah yang berkaitan dengan Bersyukur dalam Al-Quran. Kehadiran maklumat ini diharapkan dapat memberikan manfaat yang besar dalam memperluas pemahaman kita.



Surah Tentang Bisnes (Perniagaan)

Surah Tentang Bersyukur

Surah Tentang Berpikir Kritis

 

Surah Tentang Berbakti Kepada Orang Tua (Birrul Walidain) 

Surah Tentang Aurat

Surah Tentang Asmaul Husana 

Surah Tentang Aqidah 

Surah Tentang Anak Yatim

Surah Tentang Alam Sekitar

Surah Tentang Akhlak 

close