Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Surah Tentang Berpikir Kritis (Ayat Al Quran Berkaitan dengan Berpikir Kritis)

Keywords:  Surah Tentang Berpikir Kritis | Surah Berkaitan dengan Berpikir Kritis | Ayat Berkaitan dengan Berpikir Kritis | Islam Malaysia |

Laman ini memuatkan kandungan yang memberi tumpuan kepada "Surah yang Berkaitan dengan Berpikir Kritis". Kandungan laman ini merangkumi teks dalam bahasa Arab berserta terjemahannya, yang memberikan kemudahan kepada individu yang ingin merujuk kepada sumber asas dalam membina dan mengutarakan hujah-hujah berasaskan Al-Quran.

IslamMalaysia.Com berperanan sebagai medium yang mempersembahkan pelbagai tema dan informasi berkaitan dengan Surah-Surah di dalam Al-Quran. Tujuan utama laman ini ialah untuk menjadi panduan praktikal yang merangkumi aspek amalan, pemikiran, dakwah, dan bidang lain yang berkaitan dengan Islam. Ini adalah sumber yang berharga bagi individu yang ingin mendalami ajaran Al-Quran dan mengaplikasikannya dalam kehidupan sehari-hari.

Sebelum menyelongkar keseluruhan isi kandungan tulisan ini, para pembaca juga diberikan pilihan untuk merujuk kepada bahagian "Isi Kandungan". Ini memberi mereka gambaran keseluruhan mengenai pokok-pokok perbincangan yang akan dijelaskan dalam tulisan tersebut. Dengan cara ini, pembaca dapat membuat perancangan bacaan yang lebih sistematik dan efektif, serta memahami konteks tulisan sebelum merespon secara mendalam.

Surah Tentang Berpikir Kritis (Ayat Berkaitan dengan Berpikir Kritis)

Surah Ali ‘Imran: 190–191

إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَـٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَـَٔايَـٰتٍۢ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَـٰبِ
ٱلَّذِينَ يَذْكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمًۭا وَقُعُودًۭا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَـٰذَا بَـٰطِلًۭا سُبْحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ 

[190]Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;[191](Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

Surah Yusuf: 105-106

وَكَأَيِّن مِّنْ ءَايَةٍۢ فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ ١٠٥
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِٱللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ ١٠٦

[105] Dan berapa banyak tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi yang mereka menyaksikannya berulang-ulang semasa mereka pagi dan datang, sedang mereka tidak juga menghiraukan dan memikirkannya. [106] Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah), kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukannya juga dengan yang lain.  

Surah Al-Isrā’: 70

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِىٓ ءَادَمَ وَحَمَلْنَـٰهُمْ فِى ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِ وَرَزَقْنَـٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَـٰتِ وَفَضَّلْنَـٰهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍۢ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًۭا 

Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.

Penutup
Oleh itu, melalui laman ini, kita dapat meraih pemahaman mengenai Surah-Surah yang berkaitan dengan Berpikir Kritis dalam Al-Quran. Kehadiran maklumat ini diharapkan dapat memberikan manfaat yang besar dalam memperluas pemahaman kita.


Surah Tentang Bisnes (Perniagaan)

Surah Tentang Bersyukur

Surah Tentang Berpikir Kritis

 

Surah Tentang Berbakti Kepada Orang Tua (Birrul Walidain) 

Surah Tentang Aurat

Surah Tentang Asmaul Husana 

Surah Tentang Aqidah 

Surah Tentang Anak Yatim

Surah Tentang Alam Sekitar

Surah Tentang Akhlak 

close