Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Selawat Hari Jumaat dan Kelebihan Selawat Hari Jumaat

Selawat Hari Jumaat | Selawat Malam Jumat Rumi | 80 Kali | Kelebihan Selawat Hari Jumaat | Keutamaan Selawat Hari Jumaat | Islam Malaysia |

Selawat Hari Jumaat dan Kelebihan Selawat Hari Jumaat

Malam Jumaat adalah waktu yang istimewa bagi umat Islam di Malaysia. Pada malam Jumaat, orang-orang berlomba-lomba untuk memperbanyak amaliyah yang sifatnya sunnah. Salah satu amalan yang sangat dianjurkan adalah membaca selawat atau shalawat. Dalam tulisan ini, kita akan membahas dalil-dalil yang menunjukkan keutamaan membaca selawat pada malam Jumaat dan pagi harinya.

A. Teks Selawat Hari Jumat (Arab, Rumi dan Maksudnya)

اَللَّــهُمَّ صَلِّ عَـلـٰى سَـيِّـدِنَـا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَنَـبِـيِّكَ وَرَسُوْلِكَ نَبِى الْأُمِّـى وَعَــلـٰى أَلِـهِ وَصَحْبِهِ وَسِلِّـمْ.

Allahumma sholli’alaa sayyidinaa muhammadin abdika wanabiyyika wa Rosuulika Nabil Ummy wa a’laa alihi wa shohbihi wasillam. \

Maksudnya: Ya Allah, limpahkanlah rahmat ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, sebagai hambaMu, Nabi dan rasul yang Ummi (tidak boleh membaca dan menulis) serta keluarga dan sahabatnya dengan salam yang sebenar-benarnya.

B. Keutamaan Membaca Selawat di Malam Jumaat dan Hari Jumaat

1. Hadits Rasulullah tentang Perintah Membaca Selawat di Malam Jumaat dan Hari Jumaat

Dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi, Rasulullah memerintahkan umat Islam untuk memperbanyak bacaan selawat di hari Jumaat dan malam Jumaat. Beliau bersabda, "Perbanyaklah kalian untuk berselawat kepadaku di hari Jumaat dan Malam Jumaat. Barangsiapa yang berselawat kepadaku sekali, Allah akan berselawat kepadanya sebanyak sepuluh kali" (HR Imam Baihaqi).

2. Kedekatan dengan Rasulullah melalui Membaca Selawat di Hari Jumaat

Dalam hadits lain yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi, disebutkan bahwa orang yang banyak membaca selawat akan mendapatkan kedudukan yang dekat dengan Rasulullah. Beliau bersabda, "Perbanyaklah kalian untuk berselawat kepadaku di hari Jumaat. Karena sesungguhnya selawatnya umatku itu disetorkan kepadaku setiap hari Jumaat. Barangsiapa yang paling banyak berselawat kepadaku, maka dia akan mendapatkan kedudukan yang paling dekat denganku" (HR Imam Baihaqi).

3. Syafaat Rasulullah bagi Mereka yang Banyak Membaca Selawat di Hari Jumaat dan Malam Jumaat

Dalam riwayat lain dari Imam Baihaqi, disebutkan bahwa Rasulullah akan menjadi saksi dan memberikan syafaat bagi orang yang banyak membaca selawat di hari Jumaat dan malam Jumaat. Beliau bersabda, "Perbanyaklah kalian untuk berselawat kepadaku di hari Jumaat dan malam Jumaat. Barangsiapa yang melakukan hal itu, aku akan menjadi saksi baginya dan memberikan syafaat padanya di hari kiamat" (HR Imam Baihaqi).

4. Ampunan atas Kesalahan melalui Membaca Selawat di Hari Jumaat

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang membaca selawat kepadaku seratus kali di hari Jumaat, maka kesalahan kecilnya selama delapan puluh tahun akan dimaafkan" (Ibnu al-Jauzi, Bustan al-Wa'izhin).

5. Keutamaan Membaca Selawat dibandingkan Membaca Al-Qur'an

Imam Ibnu Hajar al-Haitami menyatakan bahwa menyibukkan diri dengan membaca selawat di hari Jumaat dan malam Jumaat memiliki pahala yang lebih besar daripada menyibukkan diri dengan membaca Al-Qur'an, kecuali surat Al-Kahfi (al-Imam al-'Allamah Yusuf bin Ismail an-Nabhani, Afdhalu as-Shalawati 'ala sayyidi as-Sadat).

Penutup

Membaca selawat di malam Jumaat dan hari Jumaat memiliki banyak keutamaan dalam agama Islam. Selain mendapatkan pahala yang besar, kita juga mendekatkan diri dengan Rasulullah dan memperoleh syafaatnya di hari kiamat. Selain itu, membaca selawat juga mendatangkan ampunan atas kesalahan kita. Oleh karena itu, marilah kita memperbanyak bacaan selawat di malam Jumaat dan pagi harinya sebagai bentuk penghormatan dan cinta kita kepada Nabi Muhammad SAW. Semoga tulisan ini dapat memberikan pemahaman yang lebih dalam tentang keutamaMaaf, terjadi kesalahan dalam penulisan. Tidak ada konten selanjutnya dalam tulisan ini. Terima kasih atas pemaklumannya.

close