Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Doa Selepas Solat Tahajud Rumi dan Maknanya

Doa Selepas Solat Tahajud Rumi dan Maknanya

A. Perkenalan Solat Tahajud

Solat Tahajud merupakan salah satu solat sunat yang dilakukan di waktu malam atau sebelum fajar, setelah seseorang bangun dari tidur. Asal perkataan "Tahajud" datang daripada perkataan kerja 'tahajjada', yang bermaksud untuk tetap terjaga di waktu malam, atau secara ringkasnya, berjaga malam. Solat Tahajud adalah sunnah yang sangat ditekankan kerana dilakukan secara rutin oleh Nabi Muhammad ﷺ. Tidak ada had maksimum jumlah rakaat yang boleh dilakukan.

B. Keutamaan Solat Tahajud


Keutamaan solat Tahajud telah disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadis-hadis. Sebagai contoh, dalam QS al-Isra: 79, Allah berfirman: "Dan bangunlah pada sebahagian malam untuk solat sunat Tahajud sebagai satu amalan tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhanmu akan meninggikan kamu ke tempat yang terpuji di akhirat." Rasulullah ﷺ juga menyebutkan bahawa solat yang paling utama setelah solat fardu adalah solat malam.

C. Manfaat Solat Tahajud


Solat Tahajud memiliki banyak manfaat, antaranya:

1. Menghapuskan dosa dan mencegah dari perbuatan dosa: Solat Tahajud membantu dalam mendekatkan diri kepada Allah, yang pada gilirannya membantu dalam menghapuskan dosa serta mencegah dari perbuatan dosa.
2. Memperkuatkan hubungan dengan Allah: Solat Tahajud membantu memperkuatkan hubungan spiritual seseorang dengan Allah.
3. Membersihkan jiwa dan meningkatkan spiritualitas: Solat Tahajud membantu membersihkan jiwa dan meningkatkan kedekatan dengan Allah.
4. Meningkatkan kepekaan terhadap perasaan orang lain: Solat Tahajud membantu melunakkan hati dan meningkatkan empati terhadap sesama manusia.
5. Mendapat keredhaan Allah dan memperoleh syurga: Solat Tahajud membantu dalam mendapatkan keredhaan Allah dan merupakan satu cara untuk mendapatkan syurga.
6. Sebagai wasilah terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah: Solat Tahajud adalah salah satu cara terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah.
7. Mendatangkan ketenangan hati dan fikiran, rezeki yang berlimpah, dan perlindungan dari pengkhianatan manusia: Solat Tahajud membantu dalam mencapai ketenangan jiwa, mendatangkan rezeki yang berlimpah, serta perlindungan dari pengkhianatan manusia.

Perlu diingat bahawa manfaat-manfaat ini dapat diperoleh dengan lebih optimum apabila Solat Tahajud dilakukan secara konsisten dan istiqamah.

D. Cara Melaksanakan Solat Tahajud

Berikut adalah cara melaksanakan solat Tahajud:

1. Bangun Pada Tengah Malam: Solat Tahajud biasanya dilakukan selepas seseorang bangun dari tidur beberapa jam. Pastikan untuk bangun pada waktu tersebut.
2. Melaksanakan Wuduk: Selepas bangun, lakukanlah wuduk, iaitu tindakan suci bagi orang Islam untuk membersihkan diri sebelum solat.
3. Pilih Tempat yang Suci dan Tenang: Carilah tempat yang bersih, sunyi, dan suci untuk melaksanakan solat.
4. Niatkan Solat Tahajud.
5. Berdiri: Sekiranya mampu, berdirilah, jika tidak, boleh juga dilakukan sambil duduk, atau bahkan sambil berbaring.
6. Membaca Surah Al-Fatihah.
7. Membaca Surah-surah lain dalam Al-Quran.
8. Ruku'.
9. I'tidal.
10. Sujud.
11. Duduk di antara dua sujud.

Perlu diingat bahawa Solat Tahajud lebih baik dilakukan secara konsisten dan istiqamah.

E. Doa Selepas Solat Tahajud dan Maksudnya

Berikut adalah doa yang dibaca selepas melaksanakan solat Tahajud:

Teks Arab:


اَللّٰهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ اَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَمَنْ فِيْهِنَّ. وَلَكَ الْحَمْدُ اَنْتَ مَلِكُ السَّمَوَاتِ واْلاَرْضِ وَمَنْ فِيْهِنَّ. وَلَكَ الْحَمْدُ اَنْتَ نُوْرُ السَّمَوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَمَنْ فِيْهِنَّ. وَلَكَ الْحَمْدُ اَنْتَ الْحَقُّ وَوَعْدُكَ الْحَقُّ وَلِقَاءُكَ حَقٌّ وَقَوْلُكَ حَقٌّ وَالْجَنَّةُ حَقٌّ وَالنَّارُ حَقٌّ وَالنَّبِيُّوْنَ حَقٌّ وَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَقٌّ وَالسَّاعَةُ حَقٌّ. اَللهُمَّ لَكَ اَسْلَمْتُ وَبِكَ اَمَنْتُ وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَاِلَيْكَ اَنَبْتُ وَبِكَ خَاصَمْتُ وَاِلَيْكَ حَاكَمْتُ فَاغْفِرْلِيْ مَاقَدَّمْتُ وَمَا اَخَّرْتُ وَمَا اَسْرَرْتُ وَمَا اَعْلَنْتُ وَمَا اَنْتَ اَعْلَمُ بِهِ مِنِّيْ. اَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَاَنْتَ الْمُؤَخِّرُ لاَاِلَهَ اِلاَّ اَنْتَ. وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ


Teks Rumi:

Allâhumma rabbana lakal hamdu. Anta qayyimus samâwâti wal ardhi wa man fî hinna. Wa lakal hamdu anta malikus samâwâti wal ardhi wa man fî hinna. Wa lakal hamdu anta nûrus samâwâti wal ardhi wa man fî hinna. Wa lakal hamdu antal haq. Wa wa'dukal haq. Wa liqâ'uka haq. Wa qauluka haq. Wal jannatu haq. Wan nâru haq. Wan nabiyyûna haq. Wa Muhammadun shallallâhu alaihi wasallama haq. Was sâ'atu haq. Allâhumma laka aslamtu. Wa bika âmantu. Wa alaika tawakkaltu. Wa ilaika anabtu. Wa bika khâshamtu. Wa ilaika hâkamtu. Fagfirlî mâ qaddamtu, wa mâ akhkhartu, wa mâ asrartu, wa mâ a'lantu, wa mâ anta a'lamu bihi minnî. Antal muqaddimu wa antal mu'akhkhiru. Lâ ilâha illâ anta. Wa lâ haula, wa lâ quwwata illâ billâh.


Makna Doa:

Ya Allah, Tuhan kami, segala puji bagi-Mu. Engkau adalah Pemelihara langit dan bumi dan segala isinya. Segala puji bagi-Mu, Engkau adalah Penguasa langit dan bumi dan segala isinya. Segala puji bagi-Mu, Engkau adalah Cahaya langit dan bumi dan segala isinya. Segala puji bagi-Mu, Engkau adalah Kebenaran. Janji-Mu adalah benar. Pertemuan dengan-Mu adalah benar. Kata-kata-Mu adalah benar. Syurga itu adalah benar. Neraka itu adalah benar. Para Nabi adalah benar. Muhammad ﷺ adalah benar. Dan hari kiamat adalah benar. Ya Allah, kepada-Mu aku berserah diri, kepada-Mu aku beriman, kepada-Mu aku bertawakal, kepada-Mu aku kembali (bertaubat), kepada-Mu aku mengadu, dan kepada-Mu aku meminta keputusan. Maka ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu dan yang akan datang, yang aku sembunyikan dan yang aku lakukan dengan terang-terangan, dan apa pun yang Engkau lebih mengetahuinya dariku. Engkau yang mendahulukan dan yang mengakhirkan. Tiada Tuhan selain Engkau. Dan tidak ada daya (untuk menghindar dari dosa) dan tidak ada kekuatan (untuk berbuat kebaikan) kecuali dengan pertolongan dari Allah.


Solat Tahajud adalah amalan yang dianjurkan oleh Islam kerana ia membantu memperdalam hubungan seseorang dengan penciptanya dan membawa pelbagai keberkatan serta kebaikan dalam kehidupan dunia dan akhirat. Dengan melakukan solat Tahajud dan berdoa selepasnya dengan ikhlas, seseorang dapat merasai kehadiran Allah yang lebih dekat serta merasai ketenangan dan kekuatan dalam menghadapi cabaran kehidupan. Semoga dengan mempraktikkan solat Tahajud dan berdoa dengan penuh kesungguhan, kita semua dapat meraih keberkatan dalam hidup kita.
close