Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Asy-Syahiid (Maksud, Dalil Naqli, Bukti Allah SWT Bersifat Asy-Syahiid)

Maksud Asy-Syahiid | Dalil Naqli Asy-Syahiid | Bukti Allah SWT Bersifat Asy-Syahiid |

Nama Allah SWT (Asy-Syahiid)

Nama Allah SWT, "Asy-Syahiid" (الشَّهِيدُ), menggambarkan-Nya sebagai Yang Maha Menyaksikan segala perbuatan dan mendengar segala ucapan makhluk serta segala yang tersembunyi daripada-Nya. Tulisan ini akan meneliti makna, dalil naqli, dan bukti bahawa Allah SWT bersifat Asy-Syahiid.

A. Maksud Asy-Syahiid

Maksud dari Asy-Syahiid adalah bahawa Allah SWT adalah saksi yang Maha Agung. Dia menyaksikan segala sesuatu dengan sempurna dan tidak ada yang tersembunyi daripada-Nya.

B. Dalil Naqli Asy-Syahiid

Allah SWT dalam Surah Al-An'am, ayat 19 :

قُل أَيُّ شَيءٍ أَكبَرُ شَهادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهيدٌ بَيني وَبَينَكُم

Bermaksud :

Bertanyalah, "Apakah sesuatu yang lebih besar persaksiannya?" Katakanlah, Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu.

Ini menegaskan keagungan saksi-Nya atas segala sesuatu di alam semesta.

Rasulullah SAW juga memberikan contoh dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, di mana seorang lelaki enggan mencari saksi manusia, mengakui cukup hanya dengan Allah sebagai saksi atas transaksi tersebut. Ini memperlihatkan keyakinan yang tinggi terhadap kesaksian Allah SWT.

C. Bukti Allah SWT Bersifat Asy-Syahiid

1. Allah SWT menjadi saksi perutusan Rasulullah SAW ke atas umatnya, sebagaimana terdapat dalam Surah Al-Fath, ayat 28 :

هُوَ ٱلَّذِىٓ أَرْسَلَ رَسُولَهُۥ بِٱلْهُدَىٰ وَدِينِ ٱلْحَقِّ لِيُظْهِرَهُۥ عَلَى ٱلدِّينِ كُلِّهِۦ ۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ شَهِيدًۭا

Bermaksud :

Dialah yang mengutus rasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, supaya dia memenangkannya ke atas segala bawaan agama yang lain, dan cukuplah Allah menjadi Saksi.

 

2. Allah SWT Maha Menyaksi dan Menghitung segala amal perbuatan manusia, sebagaimana disebutkan dalam Surah Al-Mujadalah, ayat 6 :

 

يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ ٱللَّهُ جَمِيعًۭا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوٓا۟ ۚ أَحْصَىٰهُ ٱللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ شَهِيدٌ

Bermaksud :

Semasa mereka semua dibangkitkan hidup semula oleh Allah, lalu diterangkan kepada mereka segala yang mereka telah kerjakan. Allah telah menghitung amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya. Dan Allah menjadi saksi atas tiap-tiap sesuatu.

 

3. Allah SWT menjadi saksi atas segala perkara yang nyata atau yang tersembunyi, seperti yang diungkapkan dalam Surah Fussilat, ayat 53 :

 

أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ شَهِيدٌ

Bermaksud :

Belumkah cukup bagi mereka bahawa tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?

 

4. Allah SWT menjadi saksi pembohongan orang-orang munafik, sebagaimana ditegaskan dalam Surah Al-Munafikun, ayat 1 :

إِذَا جَآءَكَ ٱلْمُنَـٰفِقُونَ قَالُوا۟ نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ ٱللَّهِ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُۥ وَٱللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ ٱلْمُنَـٰفِقِينَ لَكَـٰذِبُونَ

Bermaksud :

Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: "Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau - sebenar-benarnya Rasul Allah". Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.

 

Penutup

Allah SWT, Asy-Syahiid, adalah saksi yang Maha Agung atas segala sesuatu di alam semesta. Tidak ada yang tersembunyi dari-Nya, dan segala amal perbuatan kita telah dihitung dengan sempurna oleh-Nya. Kita hendaklah memandang dengan penuh keinsafan kepada sifat Asy-Syahiid ini dalam setiap tindakan dan perkataan kita.

close