Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Selawat Pembuka Pintu Rezeki (Bacaan Selawat )

Selawat Pembuka Pintu Rezeki
 

Selawat Pembuka Pintu Rezeki | Selawat Jibril | Selawat Nariyah | Selawat Khawwash | Selawat Adrikiyah | Selawat Ulul 'Azmi | Selawat Ta’dzhimul Qiyam | IslamMalaysia.Com |

Selawat Pembuka Pintu Rezeki

Adakah terfikir oleh kita tentang hasrat mendapat limpah rezeki yang berkat? Tatkala itu, mari kita amalkan selawat pembuka rezeki sebagai satu upaya untuk menggapai tujuan tersebut. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan mengenai selawat pembuka rezeki, dan juga pelbagai jenis selawat yang boleh dijadikan sebagai amalan dalam mengejar anugerah rezeki dari Allah SWT.

A. Pengertian Selawat Pembuka Rezeki

Dalam dunia agama Islam, selawat atau salawat diartikan sebagai satu bentuk doa atau puji-pujian terhadap Nabi Muhammad SAW. Selawat turut mempunyai nuansa doa serta permohonan keberkatan daripada Allah SWT untuk Nabi Muhammad dan juga keluarganya. Dalam artikel ini, akan dibincangkan jenis selawat pembuka rezeki sebagai isu pusat pembahasan. Selawat ini mempunyai objektif utama untuk membuka pintu rezeki dan memudahkan urusan-urusan berkaitan rezeki individu.

B. Jenis-Jenis Selawat Pembuka Rezeki

Selawat Jibril

صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد
"Shalallaahu ‘ala Muhammad."

Selawat Jibril adalah satu jenis selawat pembuka rezeki yang diambil daripada ucapan pertama Malaikat Jibril kepada Nabi Adam AS semasa peristiwa perkahwinan dengan Siti Hawa. Nabi Muhammad SAW juga telah menyampaikan bahawa sesiapa yang melafazkan selawat kepada beliau, Allah serta para malaikat juga akan melafazkan selawat ke atas individu tersebut. Terdapat juga riwayat yang menyatakan bahawa membaca selawat Jibril sebanyak 5000 kali selepas solat Duha akan membawa kecukupan dan rezeki.

Selawat Nariyah

اللَّهُمَّ صَلِّ صَلاَةً كَامِلَةً وَسَلِّمْ سَلاَمًا تَامًّا عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الَّذِيْ تُنْحَلُ بِهَ الْعُقَدُ وَتَنْفَرِجُ بِهِ الْكُرَبُ وَتُقْضَى بِهِ الْحَوَائِجُ
وَتُنَالُ بِهِ الرَّغَائِبُ وَحُسْنُ الْخَوَاتِيْمِ وَيُسْتَسْقَى الْغَمَامُ بِوَجْهِهِ الْكَرِيْمِ وَعَلىَ آلِهِ وَصَحْبِهِ عَدَدَ كُلِّ مَعْلُوْمٍ لَكَ
"Allahumma shollì salaatan kaamìlatan Wa sallìm salaaman taaman ‘ala sayyìdìnaa Muhammadìn Alladzì tanhallu bìhìl ‘uqadu, wa tanfarìju bìhìl kurabu.
Wa tuqdhaa bìhìl hawaa’ìju Wa tunaalu bìhìr raghaa’ìbu wa husnul khawaatìmì wa yustasqal ghomaamu bì wajhìhìl karììmì, wa ‘alaa aalìhì, wa shahbìhì ‘adada kullì ma’luumìn laka."

Selawat Nariyah adalah jenis selawat pembuka rezeki yang seterusnya. Dalam selawat ini, individu memohon kepada Allah SWT supaya melimpahkan rahmat, keselamatan, dan keberkatan kepada Nabi Muhammad SAW. Selawat ini juga membawa doa untuk meminta pertolongan dan keberkatan dalam segala urusan, termasuklah rezeki.

Selawat Khawwash

 صلى الله علی محمد
"Shollâllâhu 'alâ Muhammad."

Selawat Khawwash merupakan bentuk selawat yang ditujukan kepada Nabi Muhammad SAW dengan tujuan Allah SWT memberi berkat serta rahmat-Nya kepada junjungan tersebut. Selawat ini juga mengandungi doa untuk meminta berkat dalam urusan rezeki serta perlindungan daripada segala cabaran.

Selawat Adrikiyah


اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ قَـدْ ضَاقَتْ حِيْلَــتِى أَدْرِكْـنِى يَارَسُوْلَ اللّـهِ
"Allahumma sholli 'ala Sayyidina Muhammadin qod dhoqot hiilati adrikni yaa Rasulullah."

Selawat Adrikiyah ialah bentuk selawat sebagai permohonan kepada Allah SWT supaya meridhai Nabi Muhammad SAW serta memberikan rahmat dan keselamatan kepadanya. Selain itu, selawat ini juga mengandungi doa untuk memohon pertolongan dalam segala hal, termasuklah rezeki.

Selawat Ulul 'Azmi


اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَآدَمَ وَنُوْحٍ وَإِبْرَاهِيْمَ وَمُوْسَى وَعِيْسَى وَمَا بَيْنَهُمْ مِنَ النَّبِيِّيْنَ وَالْمُرْسَلِيْنَ صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلاَمُهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِيْنَ.
"Allahumma sholli wa sallim wa barik 'ala Sayyidina Muhammadin wa adama wa nuhin wa Ibrahima wa Musa wa 'Isa wama bainahum minan nabiyyina wal mursalina sholawatullahi wa salamuhu 'alaihim ajma'in."

Selawat Ulul 'Azmi ialah selawat yang mencerminkan pujian dan permohonan kepada Allah SWT agar melimpahkan rahmat, salam, dan keberkatan kepada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, dan juga para nabi dan rasul yang lain.

Selawat Ta’dzhimul Qiyam

اللهم صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَّعَلى الِه وَسَلِّم
"Allahumma shalli 'ala Muhammadin wa 'ala aalihi wa sallim."

Selawat Ta'dzhimul Qiyam pula ialah bentuk selawat yang menggambarkan penghormatan serta pengagungan kepada Nabi Muhammad SAW. Dalam selawat ini, individu memohon kepada Allah untuk memberi rahmat dan keselamatan kepada Nabi serta keluarganya.

C. Doa Selepas Mengamalkan Selawat Pembuka Rezeki

Setelah mengamalkan selawat pembuka rezeki, disyorkan kepada individu untuk membaca doa yang mengandungi permohonan kepada Allah SWT agar memberikan rezeki yang baik dan diberkati. Doa tersebut juga mengandungi pujian kepada Allah atas nikmat-nikmat yang telah dianugerahkan.

Penutup

Akhir sekali, artikel ini mengulas tentang selawat pembuka rezeki dalam perspektif agama Islam. Mengamalkan selawat pembuka rezeki bukan sekadar sebagai satu bentuk ibadah, tetapi juga sebagai manifestasi daripada kepercayaan dan ketakwaan kita kepada Allah SWT. Dengan mengamalkan selawat pembuka rezeki, kita berharap Allah akan membuka pintu rezeki dan memudahkan urusan-urusan kita. Oleh itu, marilah kita sentiasa mengingat serta mengamalkan selawat sebagai satu bahagian dari ibadah harian kita. Semoga Allah SWT senantiasa meridhai serta memberkahi kita semua. Aamiin.


close